Acacell’s salgs- &
leveringsbetingelser
§ 1. Genstand for levering:
Leveringen omfatter det i separat aftale
specificerede udstyr / programmel. Er der i aftalen indføjet specielle
betingelser, går disse forud for nærværende standardvilkår.
§ 2. Levering:
Levering af det i § 1 nævnte finder sted på det mellem Acacell og
kunden aftalte tid og sted. Kunden underrettes ved eventuel forsinkelse, men
kan ikke gøre hævebeføjelse eller erstatningsansvar gældende overfor Acacell
for forsinkelser. Ved salg til forbrugere er ufravigelig lovgivning altid
gældende forud for de anførte betingelser. Acacell tager ikke varer retur, med
mindre dette på forhånd er aftalt.
§ 3. Betalingsbetingelser:
Alle leverancer sker mod betaling ifølge
forfaldsdato på orderbekæftelse eller
på faktura. Ved forsinket betaling er Acacell berettiget til at debitere
rykkergebyr kr. 150 og rente på 2% pr. påbegyndt måned.
§ 4. Ejendomsforbehold:
Det leverede forbliver Acacell’s ejendom indtil fuld betaling har
fundet sted.
§ 5. Garanti:
Acacell yder ikke selvstændig garanti på vareleverancer. Køber kan
ikke overfor Acacell rejse krav i henhold til en i købsaftalen eller på anden
måde tilsagt producentgaranti for en vare idet Acacell udelukkende
videreformidler en sådan produktgaranti
til køber. Aktuelle garanti betingelser kan rekvireres. Al leverandørgaranti
ydes hos leverandør og der må på en del produkter påregnes en længere
reparationstid. Garantien dækker fabrikations- og materialefejl. Konstateres
en fabrikations- eller materialefejl efter garantiens udløb, kan Acacell ikke
gøres ansvarlig for dette. Garantien bortfalder, hvis manglen er forårsaget af
køber, eksempelvis som følge af fejlagtig eller uautoriseret reparation eller
brug. Garantien bortfalder endvidere hvis serienummer er fjernet eller
ødelagt samt hvis varen har været tilsluttet forkert eller ukorrekt
spænding/strømart. Ved fejl på
harddisk eller andre datamedier gælder garantien udelukkende udskiftning. Eventuel reetablering af software og data
foretages på kundens regning. Eventuelle følgeudgifter ved reparationen, som
f.eks. fragt omkostninger dækkes af køber.
§ 6. Reklamation:
Eventuelle reklamationer over mangler
skal fremsættes straks, dog senest inden 8 dage efter at disse er eller burde
være opdaget. I modsat fald kan intet ansvar gøres gældende. Reklamation over
fejl og mangler, som køberen burde have opdaget ved sædvanlig undersøgelse af
varen skal altid afgives inden 8 dage efter modtagelsen. Acacell fraskriver sig
ethvert ansvar for følgeskader som påføres køberen/tredjemand ved eventuelle
fejl på det leverede.
Ved indlevering til garantireparation
skal varen altid leveres i den originale emballage inkl. manualer og programmel.
§ 7. Konsulentansvar:
Såfremt
Acacell skulle ifalde et
erstatningsansvar, kan dette kun gøres gældende for direkte
dokumenterede udgifter som følge af det erstatningspådragende forhold. Kunden
vil således aldrig kunne kræve erstatning for følgetab, driftstab, eller andre
indirekte tab, og det samlede erstatningsbeløb vil aldrig kunne overstige et
beløb svarende til den samlede kontraktsum for den misligholdte del af
leverancen. Acacell vil aldrig kunne gøres ansvarlig for forhold, der er uden
for Acacell ' direkte kontrol (force majeure), herunder følgende forhold hos os
eller vores underleverandører: generelle, lokale eller interne strejker,
lockouts eller arbejdskonflikter, leverandørsvigt i øvrigt, sygdom hos
nøglemedarbejdere, transportvanskeligheder, import- eller eksportrestriktioner,
brand og forhold forårsaget af naturkatastrofer.
§ 8. Produktansvar:
Acacell er kun ansvarlig for
tingskade, hvis der foreligger bevist uagtsomhed fra Acacell ´s side. For personskade
er Acacell ansvarlig efter lovens regler. Acacell er ikke ansvarlig for skader
på produkter, der er fremstillet af kunden eller på produkter, hvori disse indgår.
Acacell er ikke ansvarlig for indirekte eller afledte tab, som nævnt i § 7.
§ 9. Erstatning:
Erstatningskrav overfor Acacell, som
følge af forsinkelse eller mangler, kan i intet tilfælde overstige det vederlag
kunden i henhold til nærværende aftalte skulle betale. Acacell kan i intet
tilfælde blive erstatningsansvarlig for kundens indirekte eller afledede tab
så som driftstab, tabt avance, transportomkostninger, betaling for
overarbejde etc.
I tilfælde af dokumenterbart udvist groft
uagtsomhed fra Acacell eller lignende tilfælde, hvor det kan dokumenteres, at
Acacell har handlet mod givne retningslinier for de enkelte produkter hæfter
Acacell med et beløb til dækning af tab på maksimalt kr. 100.000.
§ 10. Tab af data:
Acacell friholder sig for ansvar af
enhver karakter omfattende tab af en kundes data. Acacell opfordrer derfor
altid køberen til at tage kopi / backup af samtlige data inden servicebesøg.
Ved installation/konfiguration af ny backup er det alene kundens ansvar,
løbende at kontrollere denne backup ved sammenligning af datastørrelse på
computerens harddisk med datastørrelse på backupbåndet. Der opfordres endvidere til, at kunden
mindst én gang årligt får backupbånds indhold verificeret ved testlæsning i
anden computer hos anden virksomhed.
§ 11. Manualer:
Medfølgende manualer til produkter af
udenlandsk oprindelse, forekommer hyppigt på engelsk eller andet udenlandsk og
køber kan ikke rette krav mod Acacell om at disse skal være på dansk.
§ 12. Licenser:
Acacell fralægger sig ethvert ansvar
overfor korrekt antal licenser til installerede softwareprodukter hos kunden.
I de tilfælde software installeres
fra medier Acacell råder over, påhviler det kunden, at anskaffe korrekt antal
licenser til produkterne ud fra de anvisninger der gives fra Acacell’s side. Acacell’s ansvar ophører
ved overdragelse af oplysninger om, hvilke softwareprodukter Acacell i givet
fald har installeret.
§ 13. Betaling for konsulentarbejde.:
Med mindre andet foreligger som
skriftlig aftale, udfører Acacell konsulentarbejde til gældende timesats.
Foreligger der et skriftligt tilbud om
opgaveløsning til fast pris kan dette dog kun følges, hvis opgaven kan løses
uden forsinkelser som følge af fejl og mangler fra anden side f.eks.
el-installatør samt leverandør.
Ligeledes kan tilbudet ikke
følges, hvis der opstår fejl som følge af defekt hard- /software i kundens
Edb-udstyr.